In
onderstaand schema is geprobeerd ‘in samenhang’ de voorlopers en tijdgenoten van Buxtehude weer te geven.
Van
enige componisten die‘stijlverwantschap’ vertonen
of veel invloed hebben gehad in deze
tijd, is aangegeven of en waar solomuziek voor altstem beschikbaar of
vindbaar is. Over de keuze van deze componisten valt zeker te twisten.
Einde Middeleeuwen/Renaissance/Humanisme Absolutisme Barok Rationalisme
Vorming Reformatie:
Duitsland: Luther/ Calvijn/ contrareformatie kath. kerk
nationale staten Concilie van Trente: 1545-1563
Engeland: Anglicaanse kerk (Hendrik VIII/Elizabeth I
Frankrijk: Hugenoot - na herroeping Edict van Nantes in 1685-
katholiek --
Franse revolutie 1789
Nederland: Calvijn
Klavecimbel; Polyfonie,
Wereldlijk: madrigaal
Kerkelijk: mis/
motetten
a capella; contrapunt
|
Boekdrukkunst; overgang naar monodie: Fr chanson/
It. --Eng. madrigaal
N. Duitsl. reformatie: koraal
|
Componisten in dienst van adel/ kerk: gelegenheids-stukken;
meer monodie , één stem met b.c.
Cantates: wereldlijk en geestelijk ; Anthems
(Eng.)
“Hoofse muziek”, m.n. in Frankrijk (monodisch/ luit)
|
Opkomst piano
Componisten nog altijd in dienst van adel/ kerk
|
|
|
(N.) Duitsland
1.H.L.
Hassler (1564-1612) (Augsburg) leerling van
A.
Gabrieli (Venetie)
2.M.Praetorius(1561-1621)
(Dresden/Halle) vocaal + instr. werk
|
(zie
ook instr.):
Nederland: Sweelinck (Fr. chansons/ It.
madrigalen)--invloed op Duitsland: S. Scheidt (1587-1654); A. Krieger (1634-1666), ll. van
Scheidt, strofisch sololied; F. Tunder
(1614-1667 )
|
Duitsland/ Scandinavië :
C.
Geist (1650-1711) lijkt qua werk op Buxtehude
|
|
H. Schütz
(1585-1672)-ll. in Venetië van G. Gabrieli;
werkte er met Monteverdi; Kassel/ Dresden;
volgde Hassler op; eerste Duitse opera; invloed
op J. H. Schein (1686- 1730) (Weimar/
Leipzig); J. C. Bach (1642-1703) + broer J.M. Bach
(1648-1694)
|
Duitsland: G.P.Telemann (1681-1767) Luthers; door Lully,Vivaldi, Scarlatti beïnvloed;
J.S.
Bach (1685-1750)
|
|
|
Rome/ Florence (Medici): G.
Caccini (1550-1618);
S. d `India (ca. 1582-1629); L. Marenzio (1553-1599)
Napels: C. Gesualdo
(ca. 1560-1613)
|
Florence: J. Peri (1561-1633)
‘dramatisch recitatief’
Napels/Florence
(Medici) A.Scarlatti (1660-1725) ; vader v. D. Scarlatti (zie instr.) ;
invloed op Händel;
|
Napels: G.B. Pergolesi (1710-1736)
|
|
Venetië A. Willaert (1490-1562); C. de Rore (1515/6- 1565); A. Gabrieli
(1510-1586) was leerling van Willaert
G.
Gabrieli (1555-1612) (zie ook instrumentaal);
Cl.
Merulo (1533- 1604)
|
Ferrara/Venetië: A. Grandi (1575-1630 – studeerde bij G. Gabrieli/assist. van Monteverdi/
invloed op Schütz; G. Legrenzi
(1626-1690); opera`s/ oratoria (+instrum.)
|
Venetië A. Vivaldi(1678-1741)-
- invloed op Bach
|
|
G.
Rovetta (ca. 1595-1668): ll.van
G.Gabrieli/ verm. ll.
van Monteverdi/volgde Grandi
op (motetten/ psalmen); P. F..Cavalli
(1602-1676), ll. van Monteverdi, volgde Rovetta op; dramatische aria`s/opera`s; G. Carissimi (1605-1674)
(Rome): cantates/ oratoria; A. Cesti
(1623-1669) in Rome ll. van Carissimi;
|
(Venetië)Rome/Hannover:
A.
Steffani (kamerduetten: invloed op Händel)
Duitsl. / Rome/ Engeland: Händel (1685-1759): beïnvloed door velen;
|
|
|
Mantua/ Venetie: C. Monteverdi
(1567-1643)
strofische
solozang/ scheiding recitatief- aria
Rome/Antwerpen/München: O. di Lasso(ca1532-1594)
|
|
Franco/Vlaamse school:
J. Ockeghem (ca.1420-1497);
G.
Dufay (1400-1474); J. Obrecht, H. Isaac, P. de
la Rue;
N.
Gombert; Clemens non Papa; J. Desprez (ca. 1450-1521); C. de Rore
(1515/6- 1565); Beïnvloedde Andalusische
school: C. Morales (1500-1533)
|
|
|
|
Romeinse school: G. P./
Palestrina (1526-1594) voortzetting
Franco/Vlaamse school; veel religieuze
muziek Castiliaanse school: T.L.de Victoria
(ca.1548 -1611) les v. Palestrina/ later
in dienst Philips II
|
|
|
Reformatie in Engeland
T. Tallis/ J. Taverner
/ W. Byrd (1543-1623) bleef
kath.; veel Anglic. muziek;
O.
Gibbons (1583-1625)+ T. Morley (1557-1602),
ll.
van Byrd (+virginaal muziek)
|
Engeland:
Dowland (1563-1626) Fr/ Duitsl/Venet./Flor. /Eng.
bleef katholiek!
H. Purcell
(1659-1695); J. Blow
(1649-1708):opera /anthems
|
|
|
Calvinisme in
Frankrijk strenger: 150 psalmen
in
volkstaal: Goudimel
en Claude le Jeune
|
Frankrijk: weinig
Barok;; veel hofballet/
pastorales- Lully
(1632-1687); M.A.Charpentier (1634-1704): opera/ kerkelijke
(kath.)muziek
|
Frankrijk:
J.P.
Rameau(1683-1764)
|
|
Instrumentale muziek:(vaak
i.c.m. vocale muziek);
In
Venetië : G. Gabrieli
(ca.1555-1612) neef van A. Gabrieli/ leerling
van Willaert; ontstaan stile concertato
Rome: G. Frescobaldi (1583-1643)
|
Instrumentale muziek in
Engeland Morley Gibbons , Purcell/ Blow
(orgel); in Frankrijk: L. Couperin (klavec.) in ‘Duitsland’:S. Scheidt (1587-1654)/ J. Froberger (1616-1667)/ Pachelbel
(1653-1706)- (orgel). in Nederland: J.P. Sweelinck
(1562-1621)-(orgel) invloed op Scheidt/ Scheidemann/
Praetorius
|
Instrumentaal in Duitsl.
J.Kuhnau(1660-1722)
J.
Mattheson (1681-1764) invloed op Händel
in
Italie D. Scarlatti
|
|
|
|
|
|
|
|
Naam componist (alfabetisch)
|
Solomuziek altstem; indien een uitvoering beschikbaar is met alleen
orgel/ piano is deze uitvoering vermeld
|
‘Catalogus’
nummer
|
Bladmuziek gevonden in:
|
J.Christoph Bach
|
Lamento:Ach dass ich Wassers g`nug hätte + orgel
|
|
WIMA Werner Icking(free score)
|
J.M.
Bach
|
Auf, lasst uns
den Herren loben +orgel
|
|
WIMA-Werner
Icking (free score)
|
J.S. Bach
|
Wie furchtsam wankten
meine Schritten;altaria uit Allein zu dir Herr Jesu Christ
|
BWV33
|
Free-scores (alle kerkcantates) met b.c.
idem alle kerkcantates
|
Wohl euch,
ihr auserwählten Seelen ; altaria uit: O ewiges Feuer
|
BWV 34
|
(altcantate)
Geist und Seele wird verwirret (aria+rec/aria)
|
BWV35
|
Erfreute Zet; altsolo uit:Erfreute Zeit im neuen Bunde
|
BWV83
|
Ich will dich all mein Leben lang, o Gott von
nun an ehren
Altaria uit: Sei Lob und Her`dem höchsten Gut
|
BWV117
|
Schäme dich, o Seele; altaria uit:Herz und Mund und Tat
und Leben
|
BWV147
|
Jesu, lass dich finden; altaria uit:Mein liebster Jesus ist verloren
|
BWV154
|
Stirb in mir Welt ;rec.+ altaria uit Gott sol allein mein Herze haben
|
BWV169
|
(altsolocantate)
Vergnügte Ruh
|
BWV170
|
Komm,leite mich, es ehnet sich mein Geist auf grüne Weide;
altaria uit: Er rufet seinen Schafen mit Namen
|
BWV175
|
Lobe, Zion, deinen Gott;
altaria uit:Singet dem Herrn ein neues Lied
|
BWV190
|
Sende,Herr, den Segen;altaria uit:Ihr Tore zu Zion
|
BWV193
|
Hohe Messe: Qui sedes ad dexteram Patris+ Agnus
Dei
|
BWV232
|
Free-scores
(met orkest)+ Altarien Peters
|
Mattheus Passion:Buss und Reu+Erbarme dich+Kőnnen Tränen meiner Wangen
|
BWV244
|
Alt Arien-Album
Peters editie
|
Johannes Passion:Von den Stricken+ Es ist vollbracht
|
BWV245
|
Weihnachtsoratorium:Sclafe, mein Liebster + Nun wird mein Liebster+Schliesse, mein Herze
|
BWV248
|
G.
F. Händel
|
45 Aria`s from Operas
and Oratorios (low) (S. Kagen) inhoud
Ook aantal aria`s uit opera`s en Messiah
in Alt Arien Peters
|
|
Interrnational Music
Company
|
Cantatas for alto and
continuo (Bodleian library)
met toelichting; inhoud
|
|
Oxford University Press –Music
Department
|
Ombra mai fù + piano/klavecimbel
|
|
WIMA Werner Icking (freescore)
|
C.
Monteverdi
|
Lamento d `Arianna
|
|
Acadia –free
software
|
G.B.
Pergolesi
|
Salve
Regina ( alt-versie ) strijkers + b.c.
|
|
Kunzelmann octavo
|
Stabat Mater (+piano)
|
|
Alt
Arien-Album Peters/ Peters /Schirmer
|
H.
Purcell
|
40 songs (low) (S.Kagen) inhoud
|
|
International Music
Company
|
H. Schütz
|
Bringt her dem Herren(Kleine
geistliche Konzerte)+continuo
|
SWV283
|
WIMA Werner Icking (freescore)
|
Ich danke dem Herrn (Kleine geistliche Konzerte) + continuo
|
SWV284
|
Was hast du verwirket (Kl geistl. Konzerte) + continuo
|
SWV307
|
Herzlich lieb hab ich dich alt/strijkers+ bc
|
SWV348
|
(Nagel
1935—gebruikte bladmuziek)
|
F. Tunder
|
Salve
mi Jesu
(wellicht eigenlijk van Rovetta)
Complete
score met 5 violen
|
|
IMSLP
|
A.
Vivaldi
|
Clarae
stellae, scintillate (+ 2 violen/altv./bas)
|
RV625
|
Toonkunst
bieb Amsterdam
|
Filiae maestae Jerusalem
(+2 violen/altv./bas)
|
RV638
|
Toonkunst bieb Amsterdam
|
Nisi Dominus (psalm 126) + piano
|
RV608
|
Ricordi (via Partitura-be)
|
Salve Regina +piano
|
RV616
|
Stabat Mater + piano
|
RV621
|
Cessate, omai cessate (+violen, bas
+b.c.)
|
RV684
|
WIMA Werner Icking (freescore)
|