Peter Wishart

                                               

                                                en  Robert Graves   

  

 

 

Op zoek naar ‘moderne’ niet getransponeerde Engelse solomuziek voor de alt/ mezzostem zag ik bij Stainer & Bell

Twelve Songs for medium voice van Peter Wishart (1921- 1984).  Op zijn carol Alleluia: A new work is come on hand (1952) na, had ik nog nooit muziek van hem gezongen. Het werd dus tijd voor een klein onderzoekje:

Dankzij zijn vrouw, de mezzosopraan Maureen Lehane bestaat er een Peter Wishart Trust, die zeer actief is op allerlei gebied. Voor meer informatie hierover, wordt naar de website van de Trust verwezen.

 

Peter schreef diverse liederen voor Maureen, zoals The Jackdaw (nr. 1) en The Pessimist (nr. 11).  The Magpie en Tune for swans (nr. 2 en 3) –deel uitmakend van de cyclus Six Miniatures- schreef hij ook voor haar.

Bovengenoemde liederen zijn mooi, maar verraderlijk moeilijk door de wisselende chromatiek.

 

You are a refuge (nr. 8) en My god, why hast thou forsaken me? (nr. 9), beide op tekst van St. Augustinus (354- 430), zijn echter heel goed te doen en zeer geschikt voor de alt-stem.

 

Peter Wishart werkte regelmatig samen met Robert Graves. Op hem wordt wat dieper ingegaan, aangezien hij naast dichter, ook schrijver is van een aantal historische boekwerken.

 

             

     

 

 

                     Officier in WO I

        Graves op latere leeftijd

 

Robert Graves (1895-1985), zoon van een Engels- Ierse schrijver,  raakte bij de slag aan de Somme (1916) zeer ernstig gewond, zodat hij aanvankelijk zelfs werd doodverklaard. Hij was bevriend met Siegfried Sassoon (zie ook het artikel over Finzi) die zich publiekelijk tegen de oorlog wilde uitspreken. Graves schreef enorm veel gedichten –waaronder een aantal over zijn oorlogservaringen- en werken over poëzie. Daarnaast is hij ook de auteur van een aantal op klassieke bronnen gebaseerde biografieën, met name over de Romeinse keizer Claudius, en een roman over ‘King Jesus’. Zijn manier van wetenschap bedrijven is omstreden en dat geldt vooral ten aanzien van het boek ‘The Greek myths’.  Hierin geeft hij ‘verklarend commentaar’ waarin zijn eigen visie nogal duidelijk naar voren komt, maar daarnaast geeft hij volgens classici ook de verhalen uit de bronnen niet objectief weer.

 

Voor een overzicht van zijn werken wordt verwezen naar de wikipedia-pagina. Hierin worden ook zijn ingewikkelde relaties met enige vrouwen beschreven.

 

Wishart componeerde de muziek bij Graves` gedichten ‘The bedpost’ en ‘Henry and Mary’  (nr. 4 en 5 in de Twelve Songs for medium voice) , maar eigenlijk nr. 4 en 3 van zes liederen, oorspronkelijk uitgevoerd door de tenor Gerald English. In beide liederen worden (‘bewerkte’) historische figuren opgevoerd. Bij ‘The bedpost’ is duidelijk te merken dat het lied oorspronkelijk voor tenor is geschreven :  de ambitus is nogal groot en de ligging niet echt ‘medium’.

 

 

Bronnen

Peter Wishart Trust:  http://www.wishart.org/peterwishart.html

Uitgebreide biografie en uitgaves van zijn werk: http://www.stainer.co.uk/wishart.html

 

Robert Graves (Trust & Society): http://www.robertgraves.org/

Robert Graves biografie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Robert_Graves

Homepage Archive Robert Graves:  http://homes.ukoln.ac.uk/~lispjh/graves/ met veel handige doorverwijzingen

 

 

   terug naar boven                                                      naar de pagina Muziek                                            of naar de   Homepage   van Charlotte Anna Hansson