Nieuwsbrief DUET-SALON nr. 9 (oktober 2006)

 

                                                                   HET MEDITERRANE DUET

 

Het ‘Mediterrane duet’ zou álle componisten van álle eeuwen uit de landen rond de Middellandse Zee kunnen omvatten. De keuze bleek deze keer toch vooral te zijn gevallen op Franse of Frans georiënteerde componisten uit de 19de eeuw, in chronologische volgorde :

 

Luigi Cherubini (1760 Florence-1842 Parijs) die zijn eerste muzieklessen kreeg van zijn vader, een theatermusicus. Aanvankelijk beperkte hij zich tot religieuze werken, maar vanaf 1778 legde hij zich meer toe op de opera (zie Nieuwsbrief 7). Hij werd componist verbonden aan het Engelse Hof en later dirigent van het theatertje van koningin Marie Antoinette. Door de Franse revolutie (1789 e.v.) werd de relatie met de Italiaanse opera verbroken en vooral door Cherubini ontwikkelde de Franse opera zich nu zelfstandig verder.

Reddings-  of revolutieopera`s waarin het kwade werd gewroken, en vrijheidsgezinde onderwerpen werden mode in Parijs. Cherubini behoorde tot de opera-hervormingsrichting van Gounod .Hij richtte in 1795 het Parijse conservatorium op. Vanwege opdrachten voor Europese operahuizen trok hij veel door het buitenland. In latere tijd legde hij zich weer toe op religieuze muziek en componeerde o.a. missen en motetten. Beethoven, Schumann en Brahms waren zijn grote bewonderaars. Het duet Ahi ch` è il suon del rio is één van zijn zes kamerduetten. De teksten hiervan gaan vooral over mooie, lieve ondeugende meisjes en de prachtige natuur. Als zodanig behoren ze niet tot een heel speciale categorie.

 

Jacques Offenbach (1819-1880) werd uit Duits-Joodse ouders geboren als Jacob Eberst. Zijn vader veranderde de familienaam in ‘Offenbach’ na hun vertrek uit Offenbach-am-Main naar Keulen, waar zijn vader leraar muziek werd. Het verhaal gaat dat Jacob/Jacques viool moest leren spelen en niet aan de cello van zijn vader mocht komen. Hij deed dat dus stiekem en op een dag dat de cellist van een strijkkwartet niet kwam opdagen, viel J. zó in voor hem! Hij vond de studie aan het Parijse conservatorium niets en werd orkestlid van de Opéra-comique. Uiteindelijk werd Offenbach de belangrijkste stichter van de operette (lichte opera met dialogen) wat uiteindelijk leidde tot het muziektheater van de 20ste eeuw. Hij begon dansmuziek en liederen te componeren en maakte naam als excentriek cello virtuoos. Hij had echter als uitvoerder meer succes dan als componist. Om die reden opende hij zijn eigen theater, les Bouffes-Parisiens, waar hij eenakters speelde. In 1858 werd zijn shockerende satire ‘Orpheus in de Onderwereld’ erg beroemd. Veel van zijn muziek is “komisch”en gecomponeerd in de stijl van de can-can, maar hij heeft ook liederen gecomponeerd met lyrische romantische ondertoon. Rossini noemde hem ‘De Mozart van de Champs–Elysées’. Offenbach wilde naast ‘licht’ werk ook meer serieuze opera schrijven, vandaar: Hoffmans vertellingen (Erzählungen) . De opera is gebaseerd op de verhalen van de Duitse schrijver Hoffman waarin zijn tragische zoektocht naar de liefde wordt beschreven. Op zijn reizen ontmoet hij drie mooie vrouwen, maar elke ontmoeting heeft een tragisch einde. De Barcarolle (begin 4de acte) speelt zich af in een Venetiaans paleis waar de mooie courtisane Giulietta een partij geeft en de gasten de barcarolle zingen. Uiteindelijk steelt G. het spiegelbeeld van Hoffman en zijn ziel.

Het woord ‘barcarolle’ komt oorspronkelijk van de liederen van de Venetiaanse gondeliers, maar wordt uiteindelijk de naam van bootliederen in het algemeen.

Bovenvermelde Barcarolle is eigenlijk afkomstig uit Offenbachs (6) liederen cyclus ‘Les voix mystèrieuses’ (1852). Fritz Oeser heeft bij de reconstructie van Hoffmans vertellingen (de première was namelijk postuum) de barcarolle uit deze cyclus bewerkt en ingevoegd in Giulietta`s akte.

 

Pauline (1821-1910), dochter van de Spanjaard Manuel Garcia, debuteerde op 16 jarige leeftijd als mezzosopraan en trouwde in 1840 met Louis Viardot. Zij bezocht o.a. de VS, maar na een reis door Rusland werd ze een groot voorvechtster van Russische muziek. Zij schitterde in Mozart rollen en in stukken van Gluck. In 1863 verliet ze het toneel, componeerde operettes en liederen en gaf daarnaast zangonderricht aan het Parijse conservatorium tot 1875, maar privé zangles tot enige dagen voor haar dood! Fauré bezocht haar salons en was even verloofd met haar dochter Marianne (Nieuwsbrief 1- nov. 2004). Door haar dochter Louise werd ze een  ‘mier’ genoemd omdat ze altijd werkte.

Haar Habanera, in dit geval met een onbekende poëet, is een Spaanse dans die gewoonlijk gezongen wordt in een langzaam of gematigd tempo en is oorspronkelijk afkomstig van een dans die door zwarte slaven in Cuba is geïntroduceerd. De dans is genoemd naar de stad Havana, maar heet in Spanje ook ‘Contradanza criolla’. Vanaf 1863 werden deze Spaans klinkende melodieën, mede door Bizets ‘Carmen’, plotseling populair in de Franse salons. Debussy en Ravel gingen ook in dit ritme componeren.

 

César Franck (1822-1890) reisde op 13 jarige leeftijd al rond als pianist vanuit zijn geboorteplaats Luik. Later legde hij zich in Parijs toe op compositie en werd aldaar  koorleider en organist en ging ook lesgeven aan het Parijse conservatorium (1872). In deze tijd had het ‘Grote Publiek’ nog weinig belangstelling voor zijn composities. Zijn vroege werk onderging de invloed van Opéra-comique componisten, zijn ‘middenperiode’ bestaat vooral uit religieus werk en zijn latere werk kenmerkt zich door cyclische vormen (thema met variaties). Hij geldt als een romanticus bij uitstek. Hij onderging invloed van Wagner en beïnvloedde zelf o.a. Messiaen. Zijn streven was de Franse muziek na het échec van 1871 (Frans-Duitse oorlog) weer in ere te herstellen. La Vièrge à la crèche (op tekst van Daudet) en les Danses de Lormont behoren beide tot de ‘Six Duos pour voix égales’ uit 1888/89. De ‘Danses’ zijn gecomponeerd op een tekst van Marceline Desbordes-Valmore (1788-1857) en beschrijven het leven in en de schoonheid van Lormont, gelegen in Z-W Frankrijk.

 

Jules Massenet (1842-1912) ging op 12-jarige leeftijd al piano studeren aan het Parijse conservatorium, won in 1863 de Grand Prix de Rome voor zijn composities, maar keerde daarna terug naar Parijs naar A. Thomas (Nieuwsbrief 7). Hij leerde aldaar ook Liszt kennen en schreef er vooral opera`s (Hérodiade, Manon en Don Quichotte) oratoria en cantates en ca. 200 liederen, waarvan enige met orkest. Oh ne finis jamais, nuit clémente et divine (nr. 6 van zijn Poème d`amour uit 1879, waaronder twee duetten), is gecomponeerd op een tekst van P. Robiquet.

Massenets muziekstijl is een voortzetting van die van Gounod (een zachte sentimentele melodie) en hij kreeg daarom ook wel de bijnaam: ‘La fille de Gounod’. Hij stelde geen problemen in zijn opera`s aan de orde, maar wilde vooral ‘plezieren’ en hoort wat dat betreft meer bij de 18de dan de 19de eeuw. M. heeft invloed gehad op Debussy, Ravel, Tsjaikovsky en Puccini.

 

Ernest Amédée Chausson (1855-1899) stamde uit de gegoede middenklasse van Parijs. Hij studeerde rechten en werkte ook als rechtsgeleerde en begon op 25-jarige leeftijd de lessen van Jules Massenet te volgen. Chausson had al wat pianostukken en liederen gecomponeerd, maar de eerste handschriften die bewaard zijn gebleven zijn die welke door Massenet zijn gecorrigeerd. Vervolgens studeerde hij onder C. Franck en maakte twee ‘Pelgrimstochten’ naar Bayreuth. In zijn Parijse salon ontving hij de artistieke elite waaronder Duparc, Fauré, Debussy, Albéniz en Monet. Zijn eerste periode wordt gedomineerd door Massenet met vloeiende elegante melodieën, de tweede (na1886) kent meer dramatiek en de derde, na zijn vaders dood in 1894, is beïnvloed door  zijn studie van symbolistische Russische dichters als Dostojevski en Tolstoi. Uiteindelijk stierf hij door een fietsongeluk! Zijn Nuit (Opus 11) is gecomponeerd op een tekst van Th. Faullin de Banville (1823-1891). Deze tekst is zoals zo vaak gebeurde, later ook weer getoonzet door Hahn,  Koechlin en Leroux.                                                 

 

bronnen: The New Grove, Internet, Oxford Concise Dictionary of Music, het Groot Operaboek

 

 

 Terug naar de  pagina      Muziek        óf    de       Homepage   van  Charlotte Anna Hansson